Egyedüli magyarként hozott el első díjat a 12 hónap a gasztrokiadványok ez évi Oscarjáról.
Továbbra is tarol az Artbeet első könyvével, Bezzegh Éva 12 hónap – Saláták egész évre című kötetével.
Idén július 4-én, a 24. Gourmand Awards Macaóban megrendezett nagyszabású gáláján a legjobb kiadóknak szánt elismerések sorában hirdették ki, hogy a szervezet zsűrije Nemzetközi könyvek kategóriában a legjobbnak ítélte a kiadványt. A 12 hónap ezzel maga mögé utasította többek között Martin Klein, az ausztriai Hangar 7-ben működő ikonikus Ikarus étterem executive séfjének az elmúlt 15 évben náluk megforduló, gasztroelitnek számító vendégséfeket bemutató exkluzív kötetét is.
Az alig két éve publikált, maga nemében egyedülálló hazai kiadvány 2017. novemberi megjelenése óta ezzel sorban a harmadik rangos elismerést tehette zsebre kiállítási jogok elnyerése mellett. Tavaly tavasszal a világ legnagyobb zsűrizett dizájnversenyén, az A’ Design Awards comói gáláján vehette át az Artbeet kiadó az ezüst fokozatú díjat Grafika és vizuális kommunikáció kategóriában, az alkotó csapat nevében, név szerint: Bezzegh Éva, szerző, a könyv koncepciójának kitalálója, egyben a kötetet megjelentető Artbeet alapító társtulajdonosa, Török-Bognár Renáta, a kiadvány fotósa, és Laki Eszter, a projekt művészeti vezetője. A hazai dizájnszakma is méltatta az albumot: ősszel a Magyar Formatervezési Tanács állította ki a művet a tavaly 40. születésnapját ünneplő Magyar Formatervezési Díj kiemelt pályamunkái között a Dizájnhét keretében. Emellett a kötet idén tavasszal megjárta a bécsi Museumquartier-t is a designaustria meghívására, ahol az Innovative by Design kiállításon tekinthették meg a látogatók a 12 hónapot, továbbá a Gourmand Word Summit találkozón, Párizsban, az UNESCO főhadiszállásán került kiállításra a könyv a kétezer fős prominens nemzetközi gasztronómiai és média iparági közönség előtt.
A 12 hónap versenyek tekintetében ezúttal a legnagyobb színtérre merészkedett, hogy a szakmai zsűri nemzetközi elitjének a véleményére hagyatkozva megmérettesse magát a „nagyok” között. 216 ország és régió vett részt a Gourmand Awards által idén, 24. alkalommal meghirdetett versenyen, a korábbiakhoz képest jelentősen több kategóriában. Étel- és italkultúra valamint turizmus tematikákban versenyezett többezer ingyenes illetve kereskedelmi forgalomban elérhető, nyomtatott, valamint elektronikus kiadvány, televíziós program és applikáció. A Top 3 telkintetében Európa adta a finalisták közel felét, és bár Magyarország a legjobb 18 országba az idei összteljesítményével nem került be, 2019-ben mégis sikerült feltenni hazánkat a gasztrokönyvkiadás világtérképére, méghozzá egy első helyezéssel.
Önmagában már az szenzációnak számított, hogy a 12 hónap idén tavasszal négy kategóriában is felkerült a Gourmand Awards szűkített listájára – erre még nem volt példa magyar kiadvány esetében a verseny történetében. A négy kategóriából háromban sikerült is megtartani a kötetnek a pozícióját, így Legjobb Dizájn és Legjobb kelet-európai kiadvány kartegóriákban egészen a jelölésig menetelt, Legjobb nemzetközi könyv kategóriában pedig átszakította a célszalagot. Ezzel a 12 hónap a teljes, több mint kétezer finalistát számláló mezőny egyedüli magyar győzteseként elhozta kategóriájában az elsőnek járó díjat.
„Első könyves alkotóként és induló kiadóként felfoghatatlan dicsőség és hatalmas büszkeség a világ egyik legjobbjának lenni a nemzetközi porondon tudva, hogy milyen nagyszerű hazai és nemzetközi versenytársakkal kellett a 12 hónapnak felvenni a kesztyűt.” – nyilatkozta Bezzegh Éva. „Arról nem is beszélve, hogy zöldfülűként vágtunk bele a projektbe: közülünk csak Laki Esztinek volt némi könyves tapasztalata. Amikor annak idején, 2017 elején megálmodtuk és mondhatni, lendületből életre keltettük a 12 hónapot, nagy reményeink voltak, de ilyen kitüntetett nemzetközi elismerésre, egy első helyezésre a legrangosabb nemzetközi szakácskönyvversenyen, egyikünk sem számított. Komoly motivációt ad ez a díj a kiadó további munkáihoz.”
A hazai indulók között rutinosnak számító Boook kiadónak, aki tavalyelőtt tarolt, és a két 3. illetve egy 2. helyezés mellett bezsákolt egy legjobbnak járó díjat Bereznay Tamás Hungarian Dessert Book címen a nemzetközi piacra szánt, klasszikus magyar desszerteket angol nyelven bemutató, méltán elismert kötetével, idén sajnos nem sikerült megismételni a korábbi bravúrt. Az induló néhány hazai kiadó tizenplusz esélyes könyvéből a szűkített listás helyeket a 12 hónap mellett csupán két magyar kiadványnak sikerült konkrét jelölésre váltania: Márk Szonja Kekszek (Boook) – Desszertek és péksütemények kategóriában valamint Koerner András Jewish Cuisine in Hungary (CEU) – Zsidó konyha kategóriában szerepelt a győzelemre esélyesek között.
A teljes prezentáció itt érheti el.
A könyvet ide kattintva megrendelheti!
További nemzetközi eredmények a teljesség igénye nélkül:
A Legjobb dizájn – Európa kategóriát, ahol a 12 hónap szintén kapott jelölést hét másik versenytárs mellett, Németország nyerte Simon Klabin és Julius Wiedemann Food & Drink Infographics (Taschen) című kötetével, 2. helyen egy spanyol, osztott 3. helyen pedig egy török és egy svéd kiadvány végzett. (prezentáció: 146-149. old.)
A kelet-európai régióban megjelent kötetek kategóriájában a 12 hónap mellett másik kilenc jelölt volt esélyes a győzelemre, a legjobbnak járó díjat Azerbajdzsán hozta el, amit Csehország és Litvánia követett a 2. és 3. helyeken (prezentáció: 217-221. old.).
A legjobb desszertes könyv kategóriát, ahol Márk Szonja könyvét jelölték, Taiwan nyerte (prezentáció: 387-391. old.).
A zsidó konyha köteteit megversenyeztető kategóriában, ahol Koerner András neve is szerepel, egy izraeli könyv lett a győztes (prezentáció: 250-253. old.).
A legjobb európai könyvkiadó a németországi Hädecke lett.
A Világ legjobb könyve minden kategóriában címet a francia Mireille Sanchez Le Poulet Voyageur (Editions BPI) című kötete nyerte.
A 12 hónap győzelmét személtető oldalak a prezentációban: 197-200. old.
Az Artbeet kiadó további terveiről:
Bezzegh Éva és May József, az Artbeet két tulajdonosa annyit árult el a kiadó jövőbeni terveiről, hogy a készülő, 2020-ban megjelenő új könyvvel 2021-ben szeretnék elhozni a Legjobb séf kategória díját amellett, hogy természetesen nem engedik el a Legjobb dizájn és Legjobb fotó kategóriákban való jelölés lehetőségét sem, amit ezúttal feltett szándékuk díjra váltani. Abban a szellemben készítik a kiadványt, hogy azzal legyen esélyük megcélozni akár a világ abszolút legjobbja címet is az az évi Gourmand Awards versenyen számos egyéb hazai és nemzetközi szakmai elismerésre való törekvés mellett. A 12 hónappal szintén menetelnek tovább, nemzetközi könyvpiaci terveik vannak:
„A 12 hónap ezzel a díjjal a nemzetközi kiadói szakma szeme elé került, így várhatóan még inkább nyitottá válik számunkra a könyves világpiac. Ezt a lehetőséget szeretnénk a legjobban kiaknázni, és a számos iparági elismerés nyomán arra érdemesnek tartott első kötetünket minél több oszág nemzete számára a saját nyelvén elérhetővé tenni.” – mondta May József.
Ezen törekvések kezdő lépéseként 2019. szeptember 18-án Németországban, Svájcban és Ausztriában jelenik meg a 12 hónap első nemzetközi adaptációja „Nur Salat” címen, a müncheni Callwey kiadó gondozásában, német nyelven. A német kiadás újdonsága, hogy koprodukcióban készült Néma Júlia keramikus művésszel, akinek az alkotásai számos megújult ételfotón köszönnek vissza.
„Célunk továbbá, hogy az Artbeet majdani munkáival is megvessük a lábunkat a nemzetközi színtéren. Olyan kiadványokkal szeretnénk gazdagítani mind a hazai, mind a határainkon túli gasztronómiai könyvpiacot, ami könyvek megállják a helyüket bárhol a világban, és méltón képviselik az itthoni tehetségeinket a gasztronómia, a dizájn valamint a fotózás terén. Mi nem tömeggyártásban gondolkozunk: kezdő kis kiadóként a magas minőség egyik biztosítéka számunkra, hogy évente-kétévente jelentetünk meg egy-egy exkluzív kiadványt, amivel a legigényesebb közönséget kívánjuk megszólítani itthon és külföldön, miközben szeretnénk egyre feljebb és feljebb tornázni a könyvkiadás mércéjét, ezzel formálni a közízlést és a hazai könyvpiacot is.” – tette hozzá Bezzegh Éva.
A Gourmand Awards díj:
Az 1995-ben, Edouard Cointreau által alapított Gourmand World’s Best Cookbook Awards (az elektronikus média térnyerése óta számos tekintetben kibővült Gourmand Awards) célja, hogy a nagyközönség figyelmét felhívja a nemzetközi kulináris, szakács és borász, valamint turisztikai szakirodalom kiemelkedő produktumaira, hozzásegítse a minőségi alkotásokat és készítőiket ahhoz az ismertséghez és elismertséghez, ami őket a teljesítményük alapján megilleti, összekösse a piac releváns szereplőit, és ösztönözze a nemzetközi gasztronómiai illetve turisztikai szakirodalom színvonalának folyamatos fejlődését.
A könyv:
Bezzegh Éva 12 hónap című könyve a magyar gasztronómiai könyvpiacon kevésbé elterjedt „coffee table book” kategóriában kíván érték- és időtálló alkotásként újat mutatni a hazai és a nemzetközi nagyközönség számára. A mára többszörösen díjnyertes kötet egy megkapó képi világú, nagy formátumú albumba oltott receptkönyv, ami a világ számos konyhájának ízét felvonultató, szezonális saláták témáját járja körbe. A kiadvány egy teljes éven át követi nyomon a táj és a hangulatok változásait úgy a tányéron, mint a természetben és a mindennapjainkban. Egyedi, letisztult látványvilága Laki Eszter munkáját dicséri, az oldalakat Török-Bognár Renáta bámulatos ételfotói, évszakokon átívelő táj- és életképei illusztrálják. A kötet hiánypótló a témában: amellett, hogy egyedülálló, tematikus receptgyűjtemény, művészi kivitelezésű könyvélményt is ígér.
Az alkotók:
Bezzegh Éva eredendően közgazdász, marketingszakember, első kötetes szerző, producer, May József mellett az Artbeet kiadó alapító társtulajdonosa. Török-Bognár Renáta autodidakta fotóművész, szintén első kötetes alkotó, egykori gasztroblogger, aktuálisan a legkeresettebb esküvői fotósok egyke. Laki Eszter grafikusművész, a hazai gasztroszcéna meghatározó alakja arculattervezés terén. Több kis szériás prémium kötetet is jegyez, ez sorban a negyedik.
A kiadó:
Az Artbeet 2017 tavaszán alakult azzal a céllal, hogy elsősorban gasztronómiai vonatkozású, magas minőségű kiadványokkal gyarapítsa a hazai és nemzetközi prémium könyvpiacot. A komoly sikereket elért 12 hónap című referenciakötettel – mely angol és német liszensze 2019-ben jelenik meg a nemzetközi piacokon – az Artbeet olyan mércét igyekezett állítani, ami a legújabb világtrendekkel összhangban határon innen és túl egyaránt iránymutató. Zászlajára az egyediséget, a művészi értékeket és a kivételes minőséget tűzte, a könyvek alkotóit ezen szempontok mentén toborozza. Az Artbeet hosszú távon a könyvkiadás felső szegmensében kíván stabil olvasóközönségre találni, és az ő igényeiket kiszolgálva hozzájárulni a piac színvonalának növeléséhez.