© 2020 Foodyny.

Azt sokan tudják, hogy a színek meghatározó szerepet játszanak az ember közérzetében. Azt már kevesebben, hogy léteznek színterápiás gyógyászati kezelések. Viszont azt nagyon kevesen, mennyire fontos az ételek vonatkozásában is a színskála.

szin1

A tudósok már régóta tanulmányozzák a színek hatását az emberi szervezetre, és az sem véletlen, hogy a növények rendkívül változatos, tarka formában vannak jelen a természetben. A színes zöldségek és gyümölcsök a tápláléknál jóval többet adhatnak szervezetünknek. Ha az ételek készítésénél figyelembe vesszük az alapanyagok színét, a látvány akár az étel ízérzetét is befolyásolhatja. Minél erősebb, élénkebb egy alapanyag színe, annál több hatóanyag – vitamin és ásványi anyag – van benne. Ezért a legjobb, ha az étrendünket szó szerint színessé tesszük.

A zöld fordul elő a legtöbbet az alapanyagokban, és mint tudjuk, ez a szín nyugtató hatású. Az egészségünk megőrzésének segítője, a stressz leküzdésének és a nyugalom megteremtésének élharcosa: elsimítja a zilált idegeket, nyugtatja a lelket. A zöld színű ételek, regenerálják az idegrendszert, elcsendesítik a gondolatainkat. Gyorsítják a gyulladások és sebekgyógyulását és élénkítik a bélműködést.

szin3

A zöldessárga színű alapanyagok a bennük található luteinnek köszönhetik árnyalatukat. Ez az anyag a szem működését segíti, javítja a látást.

A sárga színt egy kriptoxantin nevű anyag kölcsönzi a növényeknek (citrom, banán, ananász, vanília, stb.), és antioxidáns hatása van. A sárga árnyalat segíti a koncentrációt, élénkíti a gondolkodást, és kedélyjavító. Vizsgák vagy fokozottabb szellemi tevékenység előtt kifejezetten javasolt ilyen ételeket fogyasztani.

A narancsnak a karotin, illetve a béta-karotin adja többek közt ezt a színt. A béta-karotin A vitaminná képes alakulni, ami a bőr regenerációjában nagymértékben segít, illetve a látószervünk működésének egyik elengedhetetlen anyaga. A sárga szín a lehangoltság és a depresszió ellen tökéletes ellenszer, az érzelmek hullámzását csitítja le.

A barna kedélyjavító és boldogsághormont termel, ez a csokoládé, kávé, kakaó és a barna fűszerek hatása. Nem véletlen, hogy az étkezés utolsó eleme mindig a desszert. Afrodiziákumként is használták őseink az ilyen színű ételeket.

A piros többnyire a likopin nevű vegyületnek köszönhető. Antioxidáns hatású, és a szem működésében segít. Ahogy a mondás tartja: “Mindennap egy alma, az orvost távol tartja.”Egészségmegőrző hatású. A piros szín felpörget, teljesítménynövelő, vérnyomásserkentő és az emésztést is segíti. A piros és vörös ételek, italok az érzékiséget, csábítást jelképezik, és befolyásolják a szexualitást.

szin2

A lila zöldségek és növények az antociánoknak köszönhetik színüket. Antioxidáns hatásúak, csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek hatását. Kiegyensúlyozottá tesznek, növelik az önbizalmat.

Kék. A szőlő, levendula, füge, áfonya, ribizli, szilvastb. Öregedéslassító hatásúak, a memóriazavarokra és a kiválasztó rendszerünkre hatnak. A kék szín segít ellazulni, idegnyugtató hatású, vérnyomásemelkedést okozhat. (Csak üljünk ki a tengerpartra, és élvezzük a végtelen kék víztömeget, máris érezni fogjuk.)

Fehér. A tisztaság színe. A testi-lelki egyensúlyt segíti.

AirChef

Kapcsolódó cikkünk: 

 

Cikkajánló

Weboldalunkon cookie-kat (sütiket) használunk, hogy személyre szóló szolgáltatást nyújthassunk látogatóink részére.